Pesiölän puutarha ky:n netti- ja somemainonta



Kuvaan tässä artikkelissa Pesiölän puutarha Ky:n kanssa kolmen vuoden aikana tekemäämme yhteistyötä, jonka myötä yritys on saanut uutta virtaa liiketoimintaansa käyttämällä hyödyksi nykyaikaisia sosiaalisen median (some) antamia mahdollisuuksia. Toivon, että löytäisit tekstistäni jotain uutta oman yrityksesi liiketoiminnan kehittämiseen.

Kotisivut nettisisällön tuottamiseen

Kesän 2015 kynnyksellä teimme Pesiölän puutarhalle entisten sisällöltään täysin jämähtäneiden kotisivujen tilalle uudet kotisivut, jotka yrityksen esittelyn lisäksi mahdollistavat ajankohtaisten blogi-tekstien julkaisemisen. Yrityksen kotisivun ei tarvitse enää olla pelkkä käyntikortin tai lehtimainoksen jatke, vaan sen kautta kannattaa tarjota asiakkaille ajankohtaista tietoa yrityksen tuotteista, palveluista, tapahtumista tai vaikkapa tarjouksista. Tähän tarkoitukseen sopii hyvin blogialusta, joita on useita tarjolla jopa ilmaiseksi.

Ensimmäisen kesän aikana uutta kotisivua ei juuri mainostettu netissä. Sivunkatseluja kirjautui tilastoihin vain muutamia satoja kuukaudessa. Suunnitelmanamme oli opetella yrittäjien kanssa blogin päivittämistä talven aikana, jotta seuraavan kesän (2016) sesongin aikana sivustosta saataisiin mahdollisimman suuri hyöty. Talvi kului kuitenkin nopeasti ja ensimmäinen kotisivukoulutus pidettiin vasta uuden vuoden puolella. Koulutuksen jälkeen yrittäjiltä onnistui omatoiminen valokuvin varustetun blogitekstin julkaiseminen ja jakaminen Facebookissa.

Facebookilla liikennettä kotisivuille

Internetissä julkaistua yrityksen kotisivua voisi verrata vaikka kiveen, joka makaan meren pohjassa. Periaatteessa kivi on kaikkien saavutettavissa, mutta todellisuudessa on aika epätodennäköistä, että yksikään sukeltaja sattuu löytämään kaikkien kivien joukosta juuri tuon tietyn kiven. Mutta jos kiveen kiinnittää narun ja sen toiseen päähän, veden pinnalle, värikkään poijun, on huomattavasti todennäköisempää, että vesillä liikkuja kiinnostuu kivestä ja löytää sen. Vertaus on ehkä hieman keinotekoinen, mutta kuvaa miestäni hyvin sosiaalisen median roolia nettimarkkinoinnissa.

Facebook-sivun tykkääjillä tarkoitetaan henkilöitä, jotka tykkäämällä sivusta ovat ilmoittaneet haluavansa sivun julkaisut omaan uutisvirtaansa Facebookissa.
Yrityksen Facebook-sivu on se meren pinta, jolle nettisisältöihin opastavia poijuja kiinnitetään. Pesiölän puutarhalla on ollut Facebook-sivu jo vuoden 2014 alkupuolelta lähtien. Ensimmäisten vuosien aikana yrittäjät julkaisivat sivulla lähinnä tekstimuotoisia puutarhan kuulumisia sillointällöin satunnaisesti. Paikkakunnalla tunnetun yrityksen sivuille kertyi aika nopeaan tahtiin parisensataa tykkääjää. 

Kesän 2014 aikana teimme Pesiölän puutarhan yrittäjien kanssa kymmenen yrityksen toimintaa ja tuotteita esittelevää lyhyttä nettivideoa, jotka julkaistiin Youtubessa Artis-media -kanavalla ja julkistettiin yrityksen omalla Facebook-sivulla. Näin Facebook-sivulle saatiin asiakkaita kiinnostavia tarinoita, mikä nosti selvästi liikennemäärää sivulla. Tässä vaiheessa yrityksellä ei vielä ollut sellaista kotisivua, joka olisi tukenut uuden ajankohtaissisällön julkaisemista.

Facebook ja kotisivu on yhdessä lyömätön pari




auttaa yrityksiä nykyaikaisen some- ja nettimarkkinoinnin toteuttamisessa. Toimintatapa mahdollistaa kohdennetun näkymisen joustavasti ja kustannus- tehokkaasti. Ota yhteyttä, niin kerron lisää!